Jak używać klimatyzacji w autobusach podczas pandemii?

Wynajem autobusów AC

Czy używać klimatyzacji w autobusach?

Wbrew obiegowym opiniom autobus wcale nie musi być miejscem podwyższonego ryzyka, jeżeli chodzi o zakażenie wirusem COVID-19. Jednak żeby tak się stało zarówno autobus, jego obsługa, jak i pasażerowie powinni użytkować go w określony sposób, który na szczęście wcale nie obniża poziomu komfortu korzystania z przejazdów, a przedsięwzięte działania pomogą w walce z wirusem. Dlatego wielu z kierowców i operatorów zadaje sobie pytanie, jak używać klimatyzacji podczas epidemii koronawirusa? Dowiedz się jak używać klimatyzacji podczas pandemii koronawirusa?

Oprócz działań profilaktycznych takich jak:

  • dezynfekcja autobusu,
  • ograniczenie kontaktu pomiędzy pasażerami i pasażerami a kierowcą,
  • noszenie specjalnej odzieży ochronnej,
  • dokładna dezynfekcja przestrzeni wspólnych przed i po ich użyciu.

Jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa jest system klimatyzacji w pojazdach. W oparciu o opinie wiodących światowych producentów producentów klimatyzacji w autobusach zdecydowaliśmy się na odpowiedź na najbardziej frapujące pytania dotyczące używania klimatyzacji w czasach zagrożenia koronawirusem.

Czy klimatyzacja powinna być włączona, gdy autobus jest w ruchu?

Odpowiedź: NIE! Zaleca się wyłączenie klimatyzacji.

Powodem, dla którego zaleca się wyłączenie klimatyzacji podczas jazdy są badania dotyczące żywotności wirusa jasno stwierdzające, że koronawirus dłużej utrzymuje się w chłodniejszych temperaturach. Kolejnym powodem jest zamknięta cyrkulacja powietrza, która może sprawić, że wirus będzie mógł dotrzeć do pasażerów nie tylko na skutek kontaktu z innym pasażerem, ale również przez poprzez klimatyzacje.

Rozwiązanie: Otwórzmy okna

Czy powinno stosować się obieg otwarty w autobusach?

Odpowiedź: Nie, jest to dopuszczalne wyłącznie, gdy otwarte zostały wszystkie wyloty powietrza, tak, że powietrze z wnętrza autobusu nie jest zaciągane do systemu wentylacji.

Powietrze, które dostanie się do klimatyzacji będzie świeże, jednak będzie w nim również powietrze odprowadzane do klimatyzacji z wewnątrz pojazdu, które co prawda zmiesza się, ze świeżym, ale ponownie dostanie się do obiegu.

Rozwiązanie: Upewnijmy się, że otwarty obieg wentylacji działa bez wspomagania obiegiem zamkniętym i/lub otwórzmy okna

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy używaniu otwartego obiegu powietrza w klimatyzacji każdego dnia

  • Wymieniajmy i czyśćmy filtry częściej niż raz dziennie (należy ściągnąć filtr tak, aby nie pozwolić na rozprzestrzenianie się zabrudzeń w środku autobusu. Następnie należy namoczyć filtr w roztworze dezynfekującym opartym na chlorze o zagęszczeniu 250mg/l~500mg/l, a następnie przepłukać go czystą wodą.

UWAGA: nie zaleca się stosowania alkoholu do dezynfekcji autobusów, ponieważ w kontakcie z elektroniką może on spowodować pożar.

  • Dodatkowo niektóre modele klimatyzacji są wyposażone w opcje “oczyszczania” (purification) oraz dezynfekcji ozonem (ozone disinfection). Można je stosować jako dodatkowe zabezpieczenie przy używaniu otwartego obiegu.

Czy wlot i wylot powietrza powinny być dezynfekowane?

Odpowiedź: Zdecydowanie tak!

Metody dezynfekcji wlotów i wylotów powietrza w systemach klimatyzacyjnych są dokładnie takie same jak w tych wewnątrz autobusu:

  1. Dezynfekcja klimatyzacji przy pomocy ozonu
  2. Dezynfekcja przy pomocy ultradźwięków
  3. Manualna dezynfekcja przy pomocy środków chemicznych.

Udowodniono, że stosowanie wszystkich trzech metod pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty w dezynfekcji systemów wentylacyjnych w autobusach.

Źródła:

https://www.guchen.com/industry-news/disinfection-of-buc-ac-system-to-fight-against-coronavirus.html
https://www.sustainable-bus.com/news/coronavirus-recommendations-how-to-use-the-bus-a-c-correctly/