Autokar – definicja | Czym jest autokar?

Autokar, wynajem autokarów i przewozy autokarowe

Autokar - inaczej autobus dalekobieżny lub turystyczny – to pojazd samochodowy (autobus) przystosowany do przewozów pasażerskich, zazwyczaj na większe odległości na trasach międzymiastowych.

Autokar zalicza się do grupy pojazdów transportu pasażerskiego służącego do przemieszczania osób. Autokar to pojazd drogowy kierowany przez kierowcę pozwalający na przewożenie zazwyczaj w okolicach kilkudziesięciu pasażerów.

autokar

Czym różni się autokar od autobusu

Autokar jest największym (poza trolejbusem) drogowym pojazdem służącym do realizowania przewozów pasażerskich. W odróżnieniu od autobusu może pomieścić większą liczbę pasażerów, bagaży. Zazwyczaj jest też wyposażony w fotele pozwalające do wygodnej podróży na długie dystanse oraz dodatkowe udogodnienia dla pasażerów podróżujących bez przerw, jak np. w autokarach wycieczkowych.

Budowa autokaru

W porównaniu do autokaru nadwozie autobusu jest zwykle przystosowane do krótkich podróży. Natomiast nadwozie autokaru jest przeznaczone do podróży na dłuższych dystansach, posiada bagażniki i schowki pod podłogą, a także inne udogodnienia takie jak toaleta, telewizory, lodówka czy bar na pokładzie.

Autokar zazwyczaj jest nieco wyższy i dłuższy od autobusu, zdarza się, że posiada więcej osi pozwalających mu na przewożenie większego obciążenia.

Cechy autokaru

autokar

Długość autokaru

Autokary, ze względu na to, że przewożą pasażerów na dłuższych trasach, są zaprojektowane z myślą o komforcie podróżnych. Pojazdy o wyższym standardzie posiadają zazwyczaj luksusowe siedzenia i klimatyzację.

Drzwi

Często zdarza się, że autokary mają tylko jedne, wąskie drzwi, ale lub dwoje węższych drzwi. Wynika to z tego, że dłuższy czas załadunku jest akceptowalny ze względu na rzadkie postoje. Z uwagi na szerokie zastosowanie autokarów w turystyce, dużą wagę przywiązuje się do komfortu podróży.

Elementy wyposażenia typowe dla autokarów

  • Wygodne siedzenia, które mogą zawierać składany stolik, podłokietniki i miejsce do trzymania nóg.
  • Luki na bagaż nad siedzeniami, dzięki którym pasażerowie mają dostęp do bagażu podręcznego podczas podróży.
  • autokar
  • Luki bagażowe, dostępne z zewnątrz pojazdu, często pod podłogą główną lub z tyłu. W lukach gdzie można schować bagaże pasażerów z dala od miejsc siedzących, mogą służyć również do przewozu większych przedmiotów lub zwierząt.
  • Pulpity obsługi pasażerów, montowane nad głową, na których można sterować lampkami do czytania i kanałami klimatyzacji oraz z których mogą korzystać poszczególni pasażerowie w sposób niezakłócający spokoju podróży innych pasażerów.
  • Pokładowe toalety wyposażone w toalety chemiczne, umywalki i środki odkażające do rąk i dezynfekcji.
  • Telewizory lub tablety, na których mogą być wyświetlane filmy lub materiały audiowizualne.
  • Pokładowe punkty gastronomiczne lub automaty z napojami.
  • Elementy wyposażenia pozwalające na przystosowanie autokaru do przewozu wózków inwalidzkich.
  • Zasłony, używane do przewozów nocą, lub podczas słonecznych dni, lub przyciemniane szyby.
  • Dostęp do Wi-Fi na pokładzie autokaru.
  • Pokładowe zasilanie prądem zmiennym.
autokar

Konstrukcja autokaru

Autokary, podobnie jak autobusy, mogą być w pełni zmontowane przez jednego producenta lub być produkowane z podzespołów lub oddzielnie montowanych elementów jedynie składanych w fabryce markującej auto.

Często zdarza się, że autobus składa się wyłącznie z podwozia, silnika, kół i ramy, a następnie jest dostarczany do fabryki producenta autobusu, gdzie dodaje się nadwozie i wykończenie pojazdu. Nieliczne autokary są budowane z nadwoziami typu monocoque bez ramy podwozia.

Silnik

Autobusy były początkowo zaprojektowane z silnikiem z przodu i wejściem z tyłu. Z czasem rozpoczęto produkcję konstrukcji z silnikiem umieszczonym pośrodku lub z tyłu, z pojedynczymi drzwiami z przodu lub z wieloma drzwiami.

Ostatecznie konstrukcję niskopodłogowe całkowicie wyeliminowały konstrukcję z silnikiem pośrodku. Obecnie większość autokarów ma silniki umieszczone z tyłu pojazdu(poza niszowymi markami takimi jak np. Amerykańskie autobusy szkolne).

Najpopularniejszym źródłem napędu od lat dwudziestych XX wieku jest silnik Diesla. Który umożliwia o wydajne dysponowanie dużą ilością energii potrzebnej do poruszania pojazdem, a jednocześnie jest stosunkowo niedrogi w pozyskaniu. Alternatywą dla autokarów dieslowych są autokary elektryczne, wodorowe i hybrydowe, jednak z uwagi na ograniczenia związane z pojemnością baterii lub trudnościami w pozyskaniu paliwa ograniczają swój zasięg głównie do miast i aglomeracji.

Rodzaje autokarów

autokar

Autokar jednopokładowy

Autokar jednopokładowy to taki, który posiada jeden pokład dla pasażerów. Zazwyczaj użycie terminu jednopokładowy odnosi się do standardowego dwuosiowego autokaru, w bezpośrednim przeciwieństwie do użycia terminu dwupoziomowego autokaru (lub autokaru piętrowego), który jest zasadniczo autokarem z dwoma pokładami dla pasażerów i klatką schodową.

Tego typu jednopokładowce mogą posiadać jedne lub więcej drzwi oraz różne pozycje silnika spalinowego. W regionach, gdzie piętrowe autokary nie są powszechne, termin jednopokładowy może nie być powszechnie używany, ponieważ w pewnym sensie wszystkie inne główne typy autokarów mają pojedynczy pokład. Dlatego często określa się je mianem autokarów piętrowych.

autokar

Autokar wielopokładowy (piętrowy)

Autokar piętrowy to autokar, który ma dwa piętra lub pokłady. Autokary piętrowe lub inaczej autokary dwupiętrowe są używane do transportu przewozu dużych ilości pasażerów, zarówno w przewozach miejskich, jaki i długodystansowych. Najbardziej znanym przykładem jest czerwony londyński autobus. Jednak nowoczesne autokary piętrowe używane są przede wszystkim na długich trasach zarówno jako wynajęte autokary, jak i autokary wycieczkowe.

autokar

Autokar wieloosiowy

Autokar wieloosiowy to taki, który ma więcej niż dwie konwencjonalne osie (autokar dwuosiowy), zazwyczaj trzy (autokar trzyosiowy), lub rzadziej, cztery (autokar czteroosiowy). Dodatkowe osie są zazwyczaj dodawane z powodów prawnych ograniczeń wagowych lub w celu dostosowania do różnych konstrukcji pojazdów, takich jak przeguby, lub rzadko, w celu wdrożenia autobusów z przyczepami.

Dodatkowe osie mogą być również przewidziane w krótszych autobusach i autokarach, aby pomieścić dodatkowe obciążenia sprzętowe, takie jak windy pasażerskie lub udogodnienia, np. toalety, telewizory, klimatyzacja.

Dodawanie osi do konstrukcji podwozia jest uwarunkowane głównie, wagą całkowitą pojazdu. Posiadanie dodatkowych osi oznacza dodatkowe koszty dla przewoźnika w zakresie wymiany oraz większe zużycie paliwa.

autokar

Kierowanie tylną osią

W niektórych autobusach oś najbardziej wysunięta do tyłu jest połączona z układem kierowniczym, przy czym oś najbardziej wysunięta do tyłu kieruje się w kierunku przeciwnym do osi przedniej. Taki układ kierowniczy umożliwia dłuższym autobusom trzyosiowym pokonywanie zakrętów z większą łatwością.

Rozmiary autokarów

Autokar na 30 osób

Autokar 30 osobowy posiada wszystkie cechy autokaru pasażerskiego, jest jednak krótszy od typowych autokarów pasażerskich. Głównym celem produkowania tego typu autokarów jest zapewnienie pasażerom wysokiego komfortu. Tego typu pojazdy cechują się nieznacznie niższym poziomem spalania paliwa od większych autokarów. Zazwyczaj tego rodzaju pojazdy mają około 35 miejsc pasażerskich.

Autokar na 50 osób

Autokar 50 osobowy, a w zasadzie autokar 55 osobowy to jeden z najczęściej spotkanych rozmiarów autokarów turystycznych. Rozmiar ten umożliwia na połączenie przestrzeni i wygody dla pasażerów. Czasami zdarza się, że w tego rodzaju autokarach wycieczkowych zmniejsza się liczbę siedzeń, celem zwiększenia przestrzeni dla pasażera.

Autokar na 70 osób

Autokary na 70 i więcej osób to często autokary piętrowe, które mogą zabrać na pokład osoby na dwóch poziomach. Z reguły na niższym poziome znajduje się również powiększony luk bagażowy oraz toaleta. Często jest tam też wydzielona osobna przestrzeń dla kierowców.

Większość miejsc pasażerskich znajduje się na górnym pokładzie. Panoramiczne miejsca na samym przodzie są najbardziej pożądanymi miejscami w całej branży przewozów pasażerskich, bo z nich rozciąga się piękny panoramiczny widok na okolicę z wysokości 4 metrów.

Historia autokarów

Starożytne przeprawy

Środki transportu przeznaczone do przewozów pasażerskich są tak stare, jak pierwsze przeprawy przez trudne przeszkody wodne, dlatego najwcześniejszy transport pasażerski był transportem wodnym. Promy jako środek przewozów osobowych pojawiają się już w mitologii greckiej - zwłoki w starożytnej Grecji były chowane z monetą pod językiem, aby opłacić przewoźnika Charona, który miał je zabrać do Hadesu.

Jedną z historycznych form transportu pasażerskiego jest dyliżans, oraz łódź przewożąca pasażerów za opłatą, na drogach rzecznych XVII wiecznej Europy.

Czasy przedautokarowe

Wszystko wskazuje na to, że omnibus, będący pierwszym zorganizowanym systemem transportu pasażerskiego w mieście, powstał w Paryżu w 1662 roku, choć usługa ta upadła kilka miesięcy po śmierci jej założyciela, Blaise'a Pascala, w sierpniu 1662 roku; wiadomo, że omnibusy pojawiły się w Nantes we Francji w 1826 roku. W lipcu 1829 roku omnibusy pojawiły się w Londynie.

Pierwsza pasażerska kolej konna została otwarta w 1806 roku: kursowała między Swansea i Mumbles w Południowej Walii w Wielkiej Brytanii. W 1825 roku George Stephenson zbudował lokomotywę dla Stockton and Darlington Railway w północno-wschodniej Anglii, pierwszą kolej parową na świecie.

Pierwsze autobusy

Autobusy w nowoczesnej formie zaczęły zdobywać popularność w latach 30tych i 40tych XX wieku. Miał na to wpływ wprowadzony do użytku silnik Diesla oraz zastosowanie silnika wysokoprężnego, co umożliwiło lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz pojazdu.

Autobusy rozwijały się w różnych formach na całym świecie stopniowo wydłużając się i przechodząc z pojazdów bardziej przypominających ciężarówki z drewnianymi ławkami w luksusowe autokary do przewozu pasażerów. Świadczy o tym, nie tylko ich wyposażenie, ale również design.

Nowoczesne autokary

Obecnie rynek produkcji autokarów rozwija się zastraszającym tempie. Konstrukcje pojazdów zostały odchudzone, do pojazdów zostały dołączone elementy takie jak klimatyzacja, telewizory, toalety, gniazdka elektryczne, a nawet zestawy umożliwiające zorganizowanie imprezy, albo escaperoomu w autokarze. Współczesne autokary są naszpikowane elektroniką, która pozwala na zagwarantowanie pasażerom, jak i kierowcy najwyższej jakości podróży.

autokar

Przewozy autokarowe

Usługi przewozów pasażerskich wykorzystują autokary na drogach głównie asfaltowych do przewozu grup pasażerów na krótkich i średnich trasach. Autokary w porównaniu z pociągami mogą zabrać mniejszą ilość pasażerów, ale z uwagi na możliwość dotarcia do różnych miejsc oferują o wiele większą elastyczność niż kolej, przy stosunkowo niskich kosztach obsługi dedykowanej infrastruktury.

Dlatego autobusy są powszechnie stosowane na nieregularnych trasach, do specjalistycznych zleceń i wynajmu jednorazowego, a także do przewozów wahadłowych uzupełniających inne środki transportu. Wynajem autokarów jest najpopularniejszym sposobem świadczenia usług przewozowych, z uwagi na połączenie jakości usług, niskiej ceny, elastyczności i braku ograniczeń infrastrukturalnych.

autokar

Po co nam autokary?

Autokary powstały z myślą o maksymalizacji ilości podróżnych podróżujących na dłuższych trasach do miejsc niedostępnych koleją. Naturalną konsekwencją zastosowań, do których służyły autokary było wyposażenie ich w miejsca siedzące (co nie było oczywiste w przypadku autobusów, które często były przerabiane z ciężarówek, a pasażerowie przynosili własne drewniane stołki). Z czasem autokar stał się synonimem komfortowej podróży, która do tej pory zarezerwowana była jedynie dla kolei i podróży statkami rejsowymi.

autokar

Wyposażenie autokaru

Przewoźnicy wykorzystują autokary (autobusy dalekobieżne) do transportu pasażerów na dłuższe odległości. Pojazdy te są zwykle wyposażone w:

  • bardziej komfortowe siedzenia,
  • oddzielny przedział bagażowy,

oraz różnego rodzaju udogodnienia takie jak:

  • toaleta,
  • klimatyzacja,
  • Wi-Fi,
  • telewizor,
  • mikrofon,
  • lodówka,
  • barek

oraz szereg innych udogodnień w zależności od klasy pojazdu.

Zastosowanie autokarów

autokar

Autokary odgrywają istotną rolę w branży turystycznej. Autokary turystyczne pozwalają turystom na całym świecie zwiedzanie miejsc niedostępnych koleją lub oddalonych od siebie o wiele kilometrów.

Specjalistyczne autokary turystyczne są używane podczas obsługi złożonych usług wycieczkowych powiązanych z podróżami samolotem, promem, albo wielodniowym zwiedzaniem różnych miejsc podczas wycieczek objazdowych. Autokary turystyczne często przewożą przewodnika, a czasami stewarda lub stewardessę.

Wynajem autokaru cena

Koszt wynajmu autokaru na wycieczkę jest niższy, niż przyjazd na miejsce samochodami osobowymi, ponadto liczba aktywnych kierowców potrzebnych do przewiezienia grupy osób jest o wiele niższa. Dowiedz się jak tanio wynająć autokar.

autokar

Autobusy i autokary są elementem szeroko rozumianego sektora turystycznego, świadcząc wyjazdy czarterowe do hoteli, transfery lotniskowe, zorganizowane wycieczki i jednodniowe wyjazdy dla urlopowiczów w ramach usług łączonych.

Ze względu na wysokie koszty związane z posiadaniem, obsługą i prowadzeniem autobusów i autokarów, wielu organizatorów wyjazdów korzysta z usług wynajmu autokarów od firm czarterowych, na podstawie umów, w których firma czarterowa zapewnia pojazdy i obsługę wykwalifikowanych kierowców.

Wynajem autokarów cena za kilometr

Ustalenie jednolitej ceny za wynajem autokaru jest trudne i wymaga skomplikowanego planowania trasy. Jednak dzięki zastosowaniu rozwiązań takich jak BUSBUS, błyskawiczne oszacowanie ceny wynajmu autokaru z dokładnością do kilometra jest możliwe.

Autokary dla firm, autokary dla szkół

Firmy, instytucje i stowarzyszenia wynajmują autobusy lub autokary do organizacji wydarzeń i eventów. Szkoły często regularnie wynajmują autobusy czarterowe do przewozu dzieci podczas wycieczek szkolnych. Czarterowane autokary są wykorzystywane przez instytucje edukacyjne również do przewozu osób imprezy kulturalne, edukacyjne, wyjazdy do kina, teatru, wystawy i wycieczki terenowe. Firmy zajmujące się organizacją imprez mogą wynajmować autobusy wahadłowe do transportu podczas imprez i festiwali.

Autokary na imprezę

Autobusy imprezowe, tzw. Partybusy używa się przez firmy w podobny sposób jak wynajem limuzyn, do luksusowego prywatnego transportu na imprezy towarzyskie lub jako wycieczka objazdowa. Bardzo często stanowią one punkt programu wieczorów panieńskich i kawalerskich, a także urodzin, imprez firmowych i studniówek.

Autokary na wesele

Niektóre pary wynajmują zachowane autobusy do transportu ślubnego, zamiast samochodu – szczególnie popularne są tutaj autokary retro. Przewóz gości weselnych autokarem to bardzo wygodna forma transportu, zwłaszcza jeżeli miejsce, w którym odbywa się ślub lub wesele, jest oddalone o wiele kilometrów.

Wynajem autokarów na wesele jest szczególnie popularny wśród tych, którzy organizują duże wesela, a także tych, którzy chcą rozwieźć gości do domu po weselu.

Autokary dla sportowców i kibiców

Drużyny sportowe wynajmują autokary na mecze wyjazdowe, zawody i zgrupowania. Autokary klubowe mogą być dekorowane w barwy drużyny. Kibice również chętnie podróżują autobusami wraz za swoimi drużynami.

Luksusowe autokary o wysokim standardzie często są czarterowane przez firmy do transportu kadry kierowniczej lub VIP-ów. Autobusy czarterowe mogą być również wykorzystywane w turystyce i promocji.

Spanie w autokarze

W czasach, gdy podróże na długich dystansach trwały kilka dni, miejsca do spania były istotną częścią podróżowania. Na lądzie, zakwaterowanie było często częścią infrastruktury: gospoda, zajazd, kwatery dla podróżnych.

Obecnie większość autokarów posiada rozkładane fotele, a wielu z przewoźników zapewnia podróżnym poduszki i koce na noc. Autokary na przestrzeni wieków stały się na tyle wygodne, że turyści dbający o budżet czasami planują swoje podróże z wykorzystaniem nocnych autokarów, żeby uniknąć opłat za hotel.

autokar

Autokary a ekologia i środowisko

Podstawową cechą transportu pasażerskiego jest to, że wiele osób jest przewożonych w tym samym pojeździe (autobusy i autokary) lub zbiorze dołączonych pojazdów (pociągi). Umożliwia to przemieszczanie się ludzi w tym samym korytarzu podróży z większą wydajnością, co może prowadzić do niższych kosztów przewozu każdej osoby, ponieważ koszt przejazdu jest dzielony przez wiele osób.

Autokary kontra samochody

Transport zbiorowy i przewozy pasażerskie są powszechnie uważane za znacznie bardziej energooszczędne niż inne formy podróżowania. Badania przeprowadzone przez Brookings Institution i American Enterprise Institute wykazały, że transport publiczny zużywa około połowy paliwa wymaganego przez samochody osobowe, SUV-y i lekkie ciężarówki. Ponadto w badaniu zauważono, że "pojazdy prywatne emitują około 95% więcej tlenku węgla, 92% więcej lotnych związków organicznych i około dwa razy więcej dwutlenku węgla i tlenku azotu niż pojazdy publiczne na każdą przejechaną milę pasażerską".

Transport autokarowy w porównaniu z samochodami emituje mniej zanieczyszczeń do atmosfery. Badania przeprowadzone w Mediolanie we Włoszech w 2004 r. podczas i po strajku komunikacyjnym służą do zilustrowania wpływu, jaki transport autokarowy wywiera na środowisko. Próbki powietrza pobrane między 2 a 9 stycznia, a następnie przebadane na obecność metanu, tlenku węgla, niemetanowych węglowodorów (NMHC) i innych gazów uznanych za szkodliwe dla środowiska. Z badań wynikało jasno, że autokary są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż transport indywidualny.

Na podstawie korzyści płynących z korzystania z transportu pasażerskiego wiele organizacji społecznych promuje wynajem autobusów i autokarów przez przedsiębiorstwa, co pomoże redukować negatywne skutki emisji gazów cieplarnianych z transportu indywidualnego.

autokar

Redukcja śladu węglowego

Korzystanie z autokarów skutkuje zmniejszeniem się indywidualnego śladu węglowego. Podróż samochodem może zostać zastąpiona przez przejazd autokarem, co spowoduje redukcję emisji CO2. Korzystanie z autobusów i autokarów redukuje emisję CO2 na więcej sposobów niż tylko podróżowanie, ponieważ przewozy pasażerskie wpływają na zmniejszanie zatorów na drogach i korków (kongestia), a także pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie gruntów. Biorąc pod uwagę wszystkie te trzy czynniki, szacuje się, że rocznie można zaoszczędzić dziesiątki milionów ton metrycznych CO2.

Lepsze zagospodarowanie terenu

Przestrzeń miejska jest cennym towarem, a transport publiczny wykorzystuje ją bardziej efektywnie niż samochody, pozwalając na bardziej zwartą zabudowę i sadzenie parków zamiast asfaltowania parkingów.

Autokary są bardziej wydajne ekonomicznie

Przewozy pasażerskie autokarami mają wpływ na optymalizację wydatków przeznaczonych na transport. Zwolennicy przewozów pasażerskich twierdzą, że inwestowanie w transport masowy ostatecznie wpływa na obniżenie całkowitych kosztów transportu. Rozwój zorientowany na przewozy autokarowe może zarówno poprawić użyteczność jak i wydajność transportu.

autokar

Przyszłość autokarów

Prędkość

Obecnie największą wadą autokarów jest ograniczenie ich prędkości, ponieważ jadą stosunkowo wolniej niż kolej wysokich prędkości, lub samochód na autostradzie. Jednak to może się w przyszłości zmienić. Dzięki wprowadzeniu autonomicznych rozwiązań kontroli ruchu, systemy bezpieczeństwa na drogach pozwolą na osiąganie wyższych prędkości przez autokary, co umożliwi im szybsze dotarcie do celu i dodatkowo podniesie poziom bezpieczeństwa na drogach.

Komfort

Autokary staną się jeszcze bardziej komfortowe. Poprzez umożliwienie pasażerom korzystania z własnych środków komunikacji, autokary będą mogły stać się miejscem, w którym pasażerowie będą mogli pracować lub odpoczywać tak sami, jak w domu przed komputerem czy laptopem. Polepszenie trakcji i amortyzacji jazdy wpłynie również na większą wygodę, co sprawi, że w przyszłości przejazd autokarem będzie tak samo płynny, jak przelot samolotem.

Cyfryzacja

Dzięki optymalizacji systemów informacyjnych dotyczących dostępności pojazdów wynajem autokarów stanie się bardziej popularny poprzez łatwiejszą możliwość identyfikacji wolnych miejsc co wpłynie na ogólne obniżenie kosztów przejazdu i lepsze wykorzystanie przestrzeni w autokarach.

Potrzebujesz autokaru na wynajem?

Zamów wycenę autokaru na wynajem poprzez formularz na stronie BUSBUS. Wypełnij pola trasy i czasu wyjazdów oraz informację o tym kto pokrywa koszty opłat drogowych, a także noclegu i wyżywienia kierowcy, a następnie zamów swój wymarzony autokar!